dissabte, 11 d’octubre del 2014

Finalitats del sistema educatiu

Avui comença el meu primer dissabte amb en Zabala. En referència a la primera idea clau, vull citar textualment la definició que s'empra de competència:
http://goo.gl/xoQQgX
El uso del término “competencia” es una consecuencia de la necesidad de superar una enseñanza que, en la mayoría de los casos, se ha reducido al aprendizaje memorístico de conocimientos, hecho que conlleva la dificultad para que éstos puedan ser aplicados en la vida real.

El sistema educatiu fins ara, s'havia regit per la idea de saber per el saber (d'origen platònic, que ens demostra fins a quin punt és clàssic el sistema) que ha comportat un sistema propedèutic i selectiu, enfocat exclusivament cap a la universitat. Des del principi, s'intuïa que aquest sistema no era el més adequat per a ensenyar, si ens referim a educar o aprendre de veritat. El sistema tradicional imposa unes idees, mitjançant classes magistrals on només parla un professor, que s'han de memoritzar i plasmar en un examen que no avalua realment si l'alumne ha apres res o no, ja que s'ha de limitar a copiar.


Aquest curt està produït per uns estudiants de magisteri. De forma senzilla han exposat els trets més característiques de l'escola tradicional i han mostrat com es pot millorar de forma activa amb més participació a classe col·laborant amb tots els seus companys, gràcies a una disposició més adient de l'aula i l'ajuda de les TIC.


Cargando
Finalitats del sistema educatiu #edubateMa #esquemadeclasse

A classe es va fer aquest esquema que resum a la perfecció les diferències entre el sistema tradicional i el constructivista (l'alumne, actiu, es construeix el seu aprenentatge).
Personalment, part del canvi està en la forma d'avaluació. Ha de ser un motor per a l'aprenentatge, no per la memorització que és ben efímera. Tot el problema estaria resolt si es disposés de més recursos, no només parlo diversificar una mica la metodologia i deixar de centrar-nos amb el llibre de text i avançar cap a les TIC, sinó disposar d'un espai-temps que aprofités l'entorn dels alumnes per generar coneixements més pràctics i útils pel seu dia a dia. D'altra banda, si hi haguessin més docents o grups més reduïts, l'atenció personalitzada seria òptima i es podrien atendre a la perfecció la diversitat de l'alumnat.

Tornant al principi de l'entrada, l'educació actual el que intenta promoure és un ensenyament integral amb el qual l'alumne esdevingui una persona completa que s'hagi desenvolupat personalment, interpersonalment, social i professionalment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada